Koncert BDK: Peter Edwards a.k.a. Casper Electronics / Seht Zhan / Kacper Ziemianin a.k.a. Ctrl Freq

data wpisu: 20.10.2017

Biuro Dźwięku Katowice prezentuje trzy koncerty elektronicznych eksperymentatorów:

* Peter Edwards a.k.a. Casper Electronics (USA)
** Seht Zhan(BR) 
*** Kacper Ziemianin a.k.a. Ctrl Freq (PL)

Koncerty rozpoczną się w Studio BDK (sala 204) o godz. 19

na I p. Instytucji Kultury Katowice Miasto Ogrodów przy Placu Sejmu Śląskiego 2

Wstęp wolny
* Peter Edwards, znany pod pseudonimem Casper Electronics to artysta Amerykańskiego pochodzenia mieszkający obecnie w Czechach. Precuje jako muzyk, rzeźbiarz, wynalazca instrumentów oraz nauczyciel, skupiając się na na punktach gdzie te dziedziny się przecinają, tam właśnie szukając możliwości zaskoczenia, zabawienia i zainspirowania publiczności nowymi możliwościami. Edwards jest jednym z bardziej znanych na świecie artystów zajmujących się hakowaniem urządzeń elektronicznych (tzw. ‘Circuit Benidng’). Obecnie współpracuje z Czeską firmą Bastl Instruments, skupiając się na wymyślaniu nowych, niestandardowych instrumentów muzycznych. Swoją stylistykę muzyczną w ostatnim czasie określa jako ‘extreme gabber dance noise’. Podczas trasy jesienią 2017 będzie można zobaczyć go po raz pierwszy w Polsce. 

Posłuchaj muzyki na: https://soundcloud.com/casperelectronics 

** Seht Zhan to pochodzący z Brazylii muzyk/improwizator obracający się w stylistyce elektroakustycznej i noise. Oprócz licznych koncertów dookoła globu działa również jako kurator wydarzeń muzycznych w Sao Paulo, Nowym Jorku i Berlinie, gdzie obecnie rezyduje. W swojej pracy wykorzystuje elementy paradoksu i przeciwstawia się istniejącym regułom. Efektem tego jest często zagmatwana muzyka, pełna kontrastów i sprzeczności.

Posłuchaj muzyki na: https://soundcloud.com/setherian 
oraz https://gameoflife.bandcamp.com/album/5e7h-intercursos-animalescos 

*** Kacper Ziemianin a.k.a. Ctrl Freq producent muzyczny, autor programów radiowych, wagabunda, powsinoga, skłoter, hacker, improwizator, majsterkowicz, edukator, innowator, wymyślacz instrumentów muzycznych. Tytuł magistra uzyskał na wydziale Sonologii Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Hadze. Wcześniej ukończył kierunek Sonic Arts (Middlesex University, Londyn) a także uczył się się na Akademii Muzycznej w Krakowie u profesora Marka Chołoniewskiego, w Berlinie (UDK) u Alberto de Campo oraz na rezydencjach w Amsterdamie (STEIM). Obecnie mieszka w Hadze gdzie wykłada na Akademii Sztuk Pięknych, jest kuratorem serii koncertów oraz buduje innowacyjne instrumenty. Występował i pokazywał swoje prace w całej Europie, a także poza jej granicami. W maju 2017 jego projekt ‘LightSeq’ otrzymał pierwszą nagrodę na festiwalu 'Radical dB’ w Hiszpanii. 

Więcej info na: https://ctrlfreq.wordpress.com/ 
Kanał vimeo: https://vimeo.com/kacperziemianin/videos

Tracklista #4 – Na marginesie muzyki: Field recording

data wpisu: 12.10.2017

Wszystkich spragnionych wiedzy i wrażeń słuchowych zapraszamy 1 czerwca (czwartek) na czwarte spotkanie cyklu Tracklista, pt. Na marginesie muzyki: Field recording

Tracklista to edukacyjna forma audio łącząca dj set z rodzajem wykładu o muzyce i awangardowych kierunkach w XX wieku.

Prezentacja muzyki w wersji ponadstylistycznej i międzygatunkowej.

Każdy z uczestników otrzymuje listę prezentowanych utworów z nazwiskami kompozytorów i szereg informacji (linków internetowych), gdzie można znaleźć informację o muzyce współczesnej.
Tracklista dotychczas była prezentowana m.in. w CSW Zamek Ujazdowski(Warszawa), BWA w Tarnowie, Uniwersytet im.M.Kopernika (Toruń), Galeria El (Elbląg), Teatr w oknie (Gdańsk), Muzeum Miasta Gdyni.

Tracklisty w Biurze Dźwięku odbywają się w Katowice Miasto Ogrodów sala 204
od 18:30 do 20:30.
wstęp wolny

Warsztaty BDK – Sprzężenia zwrotne

data wpisu: 13.09.2017

Zapraszamy na warsztaty audiowizualne Biura Dźwięku Katowice pt. Sprzężenia zwrotne

 

Sprzężenie zwrotne (ang. feedback) zachodzi w momencie, gdy skutki (output) danego zjawiska mają wpływ na jego przyczynę (input). Efekty sprzężeń i metody jego regulacji są obiektem badań m.in. takich dziedzin jak automatyka, mechanika, nauki społeczne, biologia i elektronika. Dwie ostatnie to również pola eksperymentów artystycznych, w których zjawiska sprzężeń mogą być źródłem nowych form ekspresji.

Weekendowe warsztaty BDK poprowadzą dwa duety twórców, którzy wykorzystują sprzężenia zwrotne w swoich codziennych praktykach. Wprowadzą oni uczestników w tajniki modulacji sygnałów audiowizualnych, które umożliwiają generowanie niecodziennych zjawisk w systemach sprzętowych, a nawet własnym ciele.

W sobotę (30.09) Jan Dybała i Piotr Ceglarek zaprezentują metody i narzędzia do modulacji sprzężeń, których używają jako procesorów i generatorów w realizacjach Vjskich oraz sposoby implementacji sprzężeń w środowisku programowania Processing. W analogii do procesów wizualnych przeanalizują również rolę sprzężeń w syntezie dźwięku i modulacji generatywnych systemów kompozycyjnych na przykładzie syntezatorów modularnych i popularnych urządzeń studyjnych. Uczestnicy będą mieli okazję przetestować autorskie systemy sprzężeń na kilku stanowiskach sprzętowych.

Niedzielna (1.10) część warsztatów poświęcona będzie ekspresyjnym i narracyjnym funkcjom sprzężeń w relacji z ludzkim ciałem, emocjami i intelektem. Zaprezentują je Antonina Nowacka i Bogumiła Piotrowska, czyli WIDT (http://www.widtproject.com) Project. Zajęcia teoretyczne – dotyczące technik video i praktyczne – poświęcone pracy z ciałem i głosem (między innymi medytacje, ćwiczenia ruchowe i dyskusje narracyjne) pozwolą uczestnikom poznać metody kontrowania swobodnego przepływu energii i umiejętności wyrażania siebie za pomocą medium. Całość ćwiczeń pozwoli uczestnikom warsztatu zrealizować konkretne dzieło audiowizualne.

Bloki warsztatowe są od siebie niezależne, można wziąć udział w obu, bądź tylko w jednym przez siebie wybranym.

 

Zainteresowanych prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego 

Część I

Termin: 30.09.2017 r.

godz. 10:00-18:00

prowadzący: Jan Dybała, Piotr Ceglarek

 

Część II

Termin: 1.10.2017 r.

godz. 10:00-18:00

prowadzące: Antonina Nowacka, Bogumiła Piotrowska

 

Miejsce: Katowice Miasto Ogrodów, Studio BDK (sala 204),

Plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice

24 Sesja Biura Dźwięku Katowice

data wpisu: 30.08.2017

7 września Soundsystem Biura Dźwięku przybywa do KATOZWEI, w celu przeprowadzenia 24 Publicznej Sesji. Improwizować będą: AARPS, EERT, Piotr Ceglarek i sprowadzony na chwilę do Katowic Ronnie Deelen – współtwórca byłych zespołów RGBoy i Teleport Katowice. Według planu cztery pierwsze godziny mają być względnie spokojne i rytmicznie… Zapraszamy 

7.09.2017, godz. 17.00–21.00
KATOZWEI
al. Korfantego 35 (Spodek), Katowice

WSTĘP WOLNY!

Wydarzenie FB

Popołudniowy Plener Dźwiękowy 2017

data wpisu: 30.08.2017

Popołudniowy Plener Dźwiękowy to cykl koncertów muzyki elektronicznej rozpoczęty w 2015 roku przez Katowice Street Art AiR Biuro Dźwięku Katowice w celu odkrywania dźwiękowego potencjału niecodziennych lub zapomnianych lokalizacji na terenie Katowic. Dotychczasowe edycje odbyły się m.in. na dachu MDK Dąb i w muszli koncertowej Parku Boguckiego. 
W tym roku zapraszamy do Parku Kościuszki, gdzie zdaniem kuratorów Biura, dokładnie w tym miejscu 50°14’36.4″N 19°00’10.0″E panują idealne warunki do realizacji okołoambientowych koncertów w kwadrofonicznym systemie dźwięku.
3 września zagrają tam: 
Piotr Kurek,Łukasz Zagórowski, KXLT oraz duet Ceglarek & Dybała.

Polecamy zaopatrzyć się w ekwipunek i prowiant biwakowy. 

TT:
15-17 Ceglarek & Dybała
17-18 Łukasz Zagórowski
18-19 Piotr Kurek 
19-20 KXLT 

3.09.2017, godz. 15.00
Park Kościuszki
pomiędzy: ul. Piękną 8 / ul. Kościuszki 101 (mapa)

WSTĘP WOLNY!

 

Wydarzenie FB

Biuro w Parku 8-9 lipca

data wpisu: 14.06.2017

Biuro Dźwięku Katowice we współpracy z festiwalem Tauron Nowa Muzyka Katowice prezentują Biuro w Parku. Dwudniowy, dzienny program muzyki ambient w Parku Boguckim.

Mamy nadzieję, że łącząc najbardziej intensywne dni festiwalu – Biuro w Parku stanie się „wydarzeniem buforowym”, które pozwoli zarówno uczestnikom jak i okolicznym mieszkańcom wspólnie zrelaksować się i zregenerować siły.

Na „zamplifikowanej” muszli koncertowej Parku Boguckiego swoje solowe koncerty zagrają dwie legendy niemieckiej elektroniki: Jan JelinekAndrew Pekler współodpowiedzialni m.in za neo-krautrockowy album Kosmischer Pitch, który prezentowali w katowickim klubie Elektro w 2005 roku. Ich aktualne produkcje, łączą tropikalną egzotykę i eksperymentalne brzmienie pionierów elektroniki z lat 50-tych ubiegłego wieku. Wątki egzotyczne kontynuują również wyznawcy filozofii muzyki czwartego świata Jona Hassella – Bartosz KruczyńskiBotanica z Warszawy. Nie zabraknie ich również w niedzielnym DJ secie jednego z kuratorów Biura Dźwięku – DJJD. Algorytmiczną muzykę z syntezatorów zaprezentuje: Poly Chain autorka wydanego w oficynie Transatlantyk albumu Music for Candy Shops oraz weterani Biura Dźwięku Katowice – reprezentanci Katowic i Chorzowa, AARPSEERT, którzy specjalnie na tę okazję przygotowują świeży materiał. DJ setami Biuro w Parku otworzą i zamkną: polski ambasador ambientu Dtekk i Luca Mortellaro znany również pod pseudonimem Lucy.

Udział w koncertach Biuro w Parku jest bezpłatny.
Organizatorzy: Miasto Katowice, Katowice Miasto Ogrodów, Tauron Nowa Muzyka Katowice
Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Kurator: Biuro Dźwięku Katowice

Szczegółowe informacje na podstroniewydarzeniu FB

Mikrorezydencja BDK #6 – Emiter

data wpisu: 30.05.2017

Twórca muzyki elektronicznej, instalacji dźwiękowych i słuchowisk  – Marcin Dymiter aka Emiter 2 czerwca zaprezentuje soundscape set pt. Śpiewający budynek w ramach podsumowania 6 Mikrorezydencji Biura Dźwięku Katowice, podczas której podda gruntownej elektro-akustycznej analizie Pałac Grudniowy – siedzibę Miasta Ogrodów.

———

Możliwość „wsłuchiwania się” w budynek odczytuję jako niezwykle rzadkie i ekscytujące zajęcie. Surowe rozpoznanie realnych i słyszalnych dźwięków, możliwości ich łączenia już w inne jakości to interesujący aspekt pracy dźwiękowej. Wokół budynku wyrosły mity, legendy, szczególnie dotyczą one miejsc niedostępnych. Praca Śpiewający budynek odwołuje się do tej spuścizny mitu i legendy, zestawiając to z rzeczywistością dźwiękow budynku. Efektem pracy będzie specyficzny rodzaj prezentacji – Soundscape set. W pewnym sensie to gra z idiomem muzyki – dj-set, pozbawiony jednak aspektu rozrywkowego. To praca audio, rodzaj słuchowiska dźwiękowego, którego tematem staje się budynek i jego dźwięki.

Miasto jako synteza dźwięków nie pozostawia zbyt wiele przestrzeni dla „wolnego” dźwięku. Większość dźwięków to efekt organizacji, komunikacji lub komercji. Cytowanie dźwiękowej rzeczywistości, budowanie dźwiękowej przestrzeni to kluczowe działania oraz dążenie, aby faktycznym ograniczeniem były progi słyszenia. Dźwięk poszerza granice percepcji, czucia i rozumienia miejsca. Zachwycajmy się dźwiękiem jako takim, możliwościami jego odbioru, wibracją i bogactwem.

„Nasze miasta utraciły niestety jakiekolwiek echo. Szerokie, otwarte przestrzenie współczesnych ulic nie odbijają dźwięku, we wnętrzach współczesnych budynków dźwięki są zaś pochłaniane i poddawane cenzurze. Zaprogramowane nagrania z muzyką w centrach handlowych i przestrzeniach publicznych wykluczają możliwość akustycznego uchwycenia skali przestrzeni. Nasze uszy
zostały oślepione”.

Juhani Pallasmaa

———

Koncert podsumowania Mikrorezydencji odbędzie się 2 czerwca 2017 r. o godz. 20.00 w Sali grudniowej (211) na I p.
Katowice Miasto Ogrodów Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek,
wstęp wolny

Tracklista #3 – Dźwięk – język sztuki

data wpisu: 25.05.2017

Wszystkich spragnionych wiedzy i wrażeń słuchowych zapraszamy 1 czerwca (czwartek) na trzecie spotkanie cyklu Tracklista, pt. Dźwięk – język sztuki.

Tracklista to edukacyjna forma audio łącząca dj set z rodzajem wykładu o muzyce i awangardowych kierunkach w XX wieku.
Prezentacja muzyki w wersji ponadstylistycznej i międzygatunkowej.

Każdy z uczestników otrzymuje listę prezentowanych utworów z nazwiskami kompozytorów i szereg informacji (linków internetowych), gdzie można znaleźć informację o muzyce współczesnej.
Tracklista dotychczas była prezentowana m.in. w CSW Zamek Ujazdowski(Warszawa), BWA w Tarnowie, Uniwersytet im.M.Kopernika (Toruń), Galeria El (Elbląg), Teatr w oknie (Gdańsk), Muzeum Miasta Gdyni.

Tracklisty w Biurze Dźwięku odbywają się w Katowice Miasto Ogrodów sala 204
od 18:30 do 20:30.
wstęp wolny

Tracklista #2 – Na marginesie muzyki: ambient, minimal music

data wpisu: 02.05.2017

Wszystkich spragnionych wiedzy i wrażeń słuchowych zapraszamy 11 maja na drugie spotkanie cyklu Tracklista.

Tracklista to edukacyjna forma audio łącząca dj set z rodzajem wykładu o muzyce i awangardowych kierunkach w XX wieku.
Prezentacja muzyki w wersji ponadstylistycznej i międzygatunkowej.

Każdy z uczestników otrzymuje listę prezentowanych utworów z nazwiskami kompozytorów i szereg informacji (linków internetowych), gdzie można znaleźć informację o muzyce współczesnej.
Tracklista dotychczas była prezentowana m.in. w CSW Zamek Ujazdowski(Warszawa), BWA w Tarnowie, Uniwersytet im.M.Kopernika (Toruń), Galeria El (Elbląg), Teatr w oknie (Gdańsk), Muzeum Miasta Gdyni.

Tracklisty w Biurze Dźwięku odbywają się w Katowice Miasto Ogrodów sala 204
od 18:30 do 20:30.
Wstęp wolny!

Terminy kolejnych wykładów:
11 maja – „Na marginesie muzyki: ambient, minimal music”.
1 czerwca – „Dźwięk – język sztuki”.

Warsztaty BDK – Elektrosluch

data wpisu: 25.04.2017

Biuro Dźwięku Katowice zaprasza na warsztaty pt. „Elektrosluch” .

Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję samodzielnie zbudować urządzenie do nasłuchu pola elektromagnetycznego Elektrosluch Mini City i wraz z jego twórcą Jonášem Gruską wyruszyć w miasto na poszukiwania niesłyszanych dotąd dźwięków.

Jonáš urodził się w Czechosłowacji, studiował na Instytucie Sonologii w Hadze i na Akademii Muzycznej w Krakowie. Jego głównym polem zainteresować są chaotyczne rytmy, psychoakustyczne właściwości dźwięku i nagrania terenowe (field recording). Stworzył wiele dźwiękowych instalacji site-specific bazujących na pryncypiach rezonansu akustycznego materiałów i przestrzeni. Prowadził warsztaty z zakresu udźwiękawiania, nagrań terenowych, nasłuchu elektromagnetycznego i programowania dźwięku. Swoje prace wykonywał I wystawiał w na wielu eksperymentalnych festiwalach m.in. Kraak (BE), Unsound (PL), Norberg (SE), Sonic Experiments @ ZKM (DE), Audio Art (PL), Borealis (NO), Next (SK). W 2009 roku założył
publikujący eksperymentalną sztukę i muzykę label LOM. Od 2013 organizuje ZVUK – plenerowy festiwal
muzyki eksperymentalnej.

Rekrutacja na warsztaty zakończyła się 27 kwietnia o godz. 23:59

 

Termin: 13-14.05.2017 r. 10:00-18:00
Prowadzący: Jonáš Gruska, Piotr Ceglarek
Miejsce: Katowice Miasto Ogrodów, Plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice, Sala nr 204 (II p.) – Biuro Dźwięku.

UWAGA 1:

Udział w warsztatach jest bezpłatny, jednak zestaw do samodzielnego zmontowania własnego urządzenia Elektosluch Minicity można zakupić w specjalnej cenie 15 euro (płatne gotówką w walucie euro w trakcie warsztatów).

Organizatorzy i prowadzący udostępnią również zestaw gotowych urządzeń dla uczestników, którzy nie będą chcieli zakupić KITu. Zakup nie jest konieczny do wzięcia udziału w Warsztatach.

UWAGA 2:

Do budowy urządzenia nie jest wymagane doświadczenie z lutowaniem i budową elektroniki. Zestaw nie jest skomplikowany, a warsztaty zaczną się od krótkiego „kursu” lutowania.

Zapraszamy!