Próżnia prześwietlona: Lukáš Jiřička + Jacek Sienkiewicz
Próżnia prześwietlona to instalacja dźwiękowa oparta na korespondencji Bronisława Malinowskiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza. Jest to pierwsza część swobodnej trylogii stworzonej we współpracy reżysera Lukáša Jiřički i kompozytora Jacka Sienkiewicza z trio aktorów, performerów i improwizatorów głosowych. Trylogia koncentruje się na trzech różnych formach kryzysu, załamania i dewastacji psychiki, przyjaźni, wiary i natury.
Pierwsza część, zatytułowana Próżnia prześwietlona, ukazuje kryzys przyjaźni między dwiema wybitnymi postaciami polskiej literatury, malarstwa, teatru (Witkiewicz) i antropologii (Malinowski), przyjaźni, która rozpada się z powodu kryzysu psychicznego Witkiewicza, wspólnej uciążliwej podróży do Nowej Gwinei, która została wkrótce przerwana przez wybuch I wojny światowej.
Kompozycja zostanie zaprezentowana jako przestrzenna instalacja dźwiękowa. Chociaż jest to pojedynczy utwór, jego forma jest plastyczna, zmienna i reprezentuje różne podejścia do formy muzycznej. Elektronika, perkusja, psychodelia, szczeki, wycie, bity. Mozaika dźwiękowego szaleństwa.
Utwór miał swoją radiową premierę w 2017 roku jako inauguracja działalności Studia Teatralnych Form Eksperymentalnych im. Eugeniusza Rudnika i była emitowana na antenie Polskiego Radia.
Adaptacja i reżyseria: Lukáš Jiřička
Muzyka: Jacek Sienkiewicz.
Występują: Mirosław Zbrojewicz, Klara Bielawka i Antoni Beksiak
Scenografia: Andrzej Brzoska.
W ramach wydarzenia zapraszamy na spotkanie autorskie z Lukášem i Jackiem, które poprowadzi Natalia Kaniak.
17 maja 2024 r. g. 19-21
Wstęp wolny! Liczba miejsc ograniczona.
Biuro Dźwięku Katowice (Katowice Miasto Ogrodów IK II p.)
Plac Sejmu Śląskiego 2
✹
Lukáš Jiřička – dramaturg teatralny, reżyser projektów radioartowych (przede wszystkim dla Czeskiego Radia), twórca instalacji galeryjnych i filmów oraz publicysta (A2, HIS Voice, Respekt, Souvislosti, Hospodářské noviny, Glissando, Didaskalia, Ultra Sounds, Oáza neklidu itp.). Studiował literaturę porównawczą na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Karola w Pradze oraz dramaturgię na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze, gdzie uzyskał także stopień doktora. W ramach studiów odbył staże w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, gdzie był asystentem Krystiana Lupy, oraz w Instytucie Teatrologii Stosowanej w Giessen. Jest jednym z dramaturgów festiwalu muzyki „innej” Stimul w Pradze. Pracuje jako redaktor i tłumacz z języka polskiego. Jest autorem książek Identita v době otřesu /Skici o současném polském divadle/ [Tożsamość w czasach przewrotu /Szkice o współczesnym teatrze polskim, NAMU, 2010] i Dobyvatelé akustických scén /Zdobywcy scen akustycznych, NAMU, Praga, 2015 oraz Instytut Teatralny, Warszawa, 2018/. Współpracował z takimi reżyserami jak Andreas Ammer /DE/, Edit Kaldor /HU/, Petra Tejnorová /CZ/, Matyáš Dlab /CZ/ i Magda Stojowska /PL/, z duetem choreograficznym VerTeDance czy z grupami Handa Gote czy 420PEOPLE . Pracował nad kompozycjami radiowymi – głównie dla Radia Czeskiego – z takimi kompozytorami jak Jacek Sienkiewicz /PL/, Kevin Drumm /USA/, Robert Piotrowicz /PL/, Paul Wirkus /DE/, Jára Tarnovski /CZ/ czy z twórcą filmów eksperymentalnych Martinem Ježek /CZ/ i reżyser Tomáš Procházka /CZ/. Oprócz pracy dla radia i galerii realizuje filmy eksperymentalne z Martinem Ježkiem /CZ/ (Jak se dělá počasí, Hra na ohradu) i Petrem Šprinclem /CZ/ (Morava, krásná zem). Wykłada na Wydziale Filmu i Telewizji oraz na Wydziale Teatru Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. Jest dramaturgiem platformy performatywnej Terén w Brnie.
✹
Jacek Sienkiewicz to jeden z pionierów i najważniejszych postaci polskiej sceny elektronicznej ostatnich dwóch dekad. Zaczynając od wczesnych brzmień acid i rave, a w ostatnich latach skłaniając się ku zaawansowanym, dźwiękowym eksperymentom, jest autorem kilku albumów i ponad 50 winylowych singli, których zawartość rozpięta jest pomiędzy minimal techno, a abstrakcyjnymi ambientowymi impresjami. Zawsze kroczący swoją drogą, rozwija swoje charakterystyczne brzmienie poza dominującymi trendami. Od 1999 prowadzi swoją wytwórnię Recognition, za pośrednictwem której odkrywa i promuje nietuzinkowych polskich artystów.
Biuro Otwarte: Powitanie Słońca
Biuro Dźwięku Katowice oraz Przemysław Scheller, w ramach programu Biuro Otwarte zapraszają na wielokanałową emisję dźwiękowych pejzaży śląskiej natury. Prezentacją projektu „Powitanie Słońca” chcemy zwrócić Waszą uwagę na problem ekologii akustycznej i wzmocnić świadomość potrzeby doświadczania ciszy w życiu człowieka i przyrody. W trakcie wydarzenia zaprezentujemy nagrania terenowe śląskiej przyrody zarejestrowane przez Przemysława Schellera głęboko w lesie, w 3 miejscach zróżnicowanych pod względem biotopu, tuż przed nastaniem świtu. Pejzaże zarejestrowano przy użyciu technik nagrań ambisonicznych, pozwalających uchwycić trójwymiarową przestrzeń dźwiękową. Wczesna pora rejestracji niestety nie wykluczyła obecności zanieczyszczeń dźwiękowych – odgłosów ruchu ulicznego, samolotów, szczekania psów.
Przemysław Scheller – kompozytor i sounddesigner. Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Aleksandra Lasonia oraz Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse Lyon (Francja) w klasie Philippa Hurela. W 2018 roku uzyskał tytuł doktora sztuki pod opieką artystyczno-naukową dr hab. Jarosława Mamczarskiego (AM w Katowicach) oraz Michele Tadiniego (CNSMD Lyon). Jest adiunktem w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zajmuje się muzyką instrumentalną, wokalną, elektroniczną oraz działalnością interdyscyplinarną; tworzy instalacje dźwiękowe, pokazy multimedialne i projekcje mappingowe. W kręgu jego zainteresowań znajduje się przede wszystkim psychologia i percepcja muzyki oraz soundscape. Jako kompozytor współpracował z wieloma zespołami w kraju i na świecie, jego kompozycje wykonywane są na najważniejszych festiwalach muzyki współczesnej, a wiele z nich zdobyło laury na konkursach kompozytorskich. Dotychczas ukazały się 2 monograficzne płyty z muzyką Schellera, a jego utwory wydawane są przez Lyon&Healy Publications Chicago oraz BabelScores Paris.
Wstęp wolny!
Biuro Dźwięku Katowice
Plac Sejmu Śląskiego 2
(Katowice Miasto Ogrodów II p.)
Biuro Otwarte: Warsztaty Anatomia Dźwięku
Biuro Dźwięku Katowice oraz Zuzia Łapka i Fobian Dobdziak w ramach programu Biuro Otwarte zapraszają na warsztaty pn. “Anatomia dźwięku” będących próbą analizy odczuwania fal ciałem oraz odpowiedzi ruchem na dźwięk. Nieważne czy zazwyczaj nadajesz dźwięki, czy je odbierasz, postaramy się stworzyć wspólnie przestrzeń współodpowiedzialności i rozwinąć w sobie odczuwanie tego, co słyszalne. Jeżeli kiedykolwiek uczestniczyłxś w wydarzeniach dźwiękowych i odczuwałxś przestrzeń na pełniejsze przeżywanie, na tych warsztatach będziemy eksplorować właśnie tę przestrzeń. A jeżeli występujesz i zastanawiasz się, jak twoje dźwięki wpływają na słuchaczy, spróbujemy wspólnie odpowiedzieć również na to pytanie.
Miej na sobie wygodne ubrania, opcjonalnie możesz też zabrać ulubioną rzecz, która wydaje dźwięki.
Zuzia Łapka // https://www.instagram.com/_zuzialapka_/
Fobian Ewaryst Dobdziak // https://fmttm.bandcamp.comWstęp wolny!
Liczba miejsc ograniczona – obowiązują zapisy.
Link do formularza zgłoszeniowego: http://tiny.cc/iukkxz
5 kwietnia 2024
godz. 18-21
Biuro Dźwięku Katowice, II p. Katowice Miasto Ogrodów
Plac Sejmu Śląskiego 2
KLUB BDK #0
BDK It sounds since 2014
16 marca zapraszamy na 12- godzinny maraton dzwiękowy z udziałem znanych i lubianych artystów związanych z BDK oraz gościa specjalnego AKIRAM EN.
Czas operacyjny: godz. 14 – 02:00
Wydarzenie będzie miało dwie odsłony: pierwsza popołudniowa, w atmosferze ambientowo – dubowego relaksu, stopniowo, w miarę upływu czasu będzie ewoluować w kierunku energetycznego klubowego grania.
Udział wezmą: AKIRAM EN, Brickman, Aheloy, AARPS oraz Janurz
AKIRAM EN: odkąd rozpoczął karierę DJ-ską w połowie lat 90-tych, na stałe zagościł na japońskiej scenie undergroundowej. Jego sety taneczne obejmują zarówno left-field techno, jak i awangardę, a jego głębokie sety do słuchania inspirowane są mało znanymi dźwiękami. Styl Akiry przywołuje miejsce, w którym słuchacze mogą głęboko doświadczyć i dostrzec jego muzykę. Zdobył sławę dzięki występom na wiodących japońskich festiwalach „rural” i imprezach techno, w tym „Future Terror” i „MNML SSG”. Jego wkład w undergroundową scenę muzyczną w Japonii to coś więcej niż tylko bycie DJ-em. Organizuje niesławną cotygodniową imprezę „ideala” z głębokim słuchaniem w Forestlimit (centrum tokijskiej sceny muzyki eksperymentalnej), a także jest DJ-em-rezydentem imprezy „SCI-FI” w SHeLTeR, wysoko cenionym audiofilskim miejscu na obrzeżach Tokio.
https://ra.co/dj/akiramen/biography
BRICKMAN: to djskie wcielenie Piotra Ceglarka, artysty audiowizualnego, kuratora i współzałożyciela BDK. W jego ofercie znajdziecie m.in. muzykę wypoczynkową dla strudzonych murarzy, pejzaże dźwiękowe dla fikcyjnych postaci oraz horyzontalne klubówki. Wystepował na Unsound, Sanatorium Dźwięku, Ars Independent, Fonomo, Mózg Festival, Sonic-Fiction, Nachtdigital, Canti Spazializzati, Festiwal Wydźwięki / Resonances, Poolloop Festival, JazzArt Festival, Festiwal Prawykonań, NURT ≈ Przedwiośnie, Elektroklub.
Pozostałe wcielenia: RGBoy, Teleport Katowice, Pollux, MTV:Modulartelevision, Ceglarek&Dybała, Ceglarek
soundcloud.com/piotr-ceglarek
towar-b.bandcamp.com/album/c1
soundcloud.com/biurodzwieku/sets/ceglarek-dyba-a-live
AHELOY! od 2014 artysta wizualny Adrian Kolarczyk tworzy szeroki wachlarz produkcji – od ambientu do utworów klubowych. Swoją twórczość prezentował do tej pory w wydawnictwach dla wytwórni Super (2017, „IF”) i Transatlantyk (2019, „Muzyka dla nikogo”) i winylowej EP dla Club In Theory („Theory002, 2021). Na początku 2024 roku ukaże się jego album „deep in the big blue dream” nakładem portugalskiej oficyny Discos Extendes. Współtworzy ambientowy projekt studyjny i cykl wydarzeń Krajobrazy (wraz z jamaszką_FT), którego debiutancki album ukazał się w lipcu 2023.
Uczestnik Biurowej sceny ambientowej w ramach Elektroklub 9.
AARPS: projekt dźwiękowy Piotra Wojtczaka znanego również jako Kura. Jego twórczość początkowo inspirowana produkcjami klubowymi z czasem ewoluowała w zabawę formą i nieskrępowane konwencjami poszukiwanie poczucia bezczasu, efemerycznych zdarzeń i detalu w materii dźwiękowej — często przy pomocy improwizacji i dzięki szczęśliwym zbiegom okoliczności. Niegdyś regularny uczestnik licznych wydarzeń Biura Dźwięku Katowice. Występował m.in. na: Unsound, Sanatorium Dźwięku, Ars Independent, Fonomo, Nowa Muzyka, Mózg Festival, Boiler Room, Elektroklub. Jako DJ prezentuje szerokie spektrum muzyki, która inspiruje go na co dzień, nie ograniczając się do elektroniki, za to często zestawiając pozornie nieprzystające do siebie gatunki.
soundcloud.com/aarps
mixcloud.com/aarps
facebook.com/aaarps
JANURZ: Absolwent Gimnazjum nr 25 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. S. Staszica w Sosnowcu. Wpółpracował z labelem MMODEMM, pełniąc rolę rezydenta przestrzeni Office du Pain na początku działalności labelu. Od lat współtworzy kolektyw Floppy Disk Records z Frankfurtu nad Menem. Ostatnio pozostaje pod wpływem inspiracji czynnikiem chłodniczym R32, stosowanym w pompach ciepła i znanym ze swojej neutralności w zakresie wpływu na środowisko naturalne. W bardziej konkretnym ujęciu oznacza to, że stara sb być chłodny jak to, niezależnie, czy sięga po płyty z zimną falą, czy jakieś inne.
Biuro Otwarte: Warsztaty live coding
Biuro Dźwięku Katowice oraz Piotr Goj w ramach programu Biuro Otwarte zaprasza na warsztaty Live coding poświęcone programowaniu muzyki na żywo prowadzone w oparciu o sonic pi (https://sonic-pi.net/).Live coding is a new direction in electronic music and video, and is getting somewhere interesting. Live coders expose and rewire the innards of software while it generates improvised music and/or visuals. All code manipulation is projected for your pleasure. Live coding works across musical genres, and has been seen in concert halls, late night jazz bars, as well as algoraves. There is also a strong movement of video-based live coders, writing code to make visuals, and many environments can do both sound and video, creating synaesthetic experiences. (https://blog.toplap.org/)Wymagania sprzętowe: komputer (laptop), słuchawki.
Wiek: 16+
Udział bezpłatny.
Liczba miejsc ograniczona.
Zgłoszenia przyjmujemy do 28.02.2024 r.Formularz zgłoszeniowy dostępny tutaj:
https://docs.google.com/…/1CZ6am2SEblfXVNz…/edit…
Koncepcja i realizacja
Piotr Goj: muzyk, gitarzysta, entuzjasta technologii. Pisze muzykę, gra, miksuje i programuje. (https://kretopi.github.io/)
BIURO OTWARTE
Startujemy z nowym programem BIURO OTWARTE. W wybranych terminach przeznaczamy naszą przestrzeń na Wasze inicjatywy, które zrealizujemy wspólnie z wykorzystaniem zasobów Biura Dźwięku (wielokanałowy Soundsystem BDK 2.0, wsparcie merytoryczno – organizacyjne + promocja).
Przyjmujemy zgłoszenia działań z obszaru szeroko rozumianej sztuki dźwięku. Na Wasze propozycje czekamy do 9 lutego – wybrane zrealizujemy.
Formularz zgłoszeniowy dostępny tutaj: KLIK
Stay tuned!
BDK Team
Mikrorezydencja BDK #24: Paweł Janicki
Ostatnim gościem tegorocznego programu Mikrorezydencji BDK będzie twórca interaktywnych systemów audiowizualnych, kompozycji algorytmicznych, instalacji i performansów – Paweł Janicki.
W roli głównej wystąpią biurowe rośliny będące inspiracją i formalną podstawą dla kompozycji audiowizualnej. Powstanie interaktywna — i zarazem interpasywna — instalacja dźwiękowo-świetlna skomponowana na bazie metod i algorytmów wykreowanych (i opisanych później w słynnej pozycji “The Algorithmic Beauty of Plants”) przez węgierskiego pioniera biologii obliczeniowej i algorytmicznej — Aristida Lindenmayera. Fizyczny układ instalacji nawiązywać będzie do szalonych prenaukowych tradycji, takich jak kabalistyczne “drzewo życia” — dziś kojarzących się dziwnie z topologiami sieci neuronowych.
Na wydarzenie podsumowania zapraszamy Was 15 grudnia 2023 r. o godz. 19:00 do Studia BDK
Katowice Miasto Ogrodów
Plac Sejmu Śląskiego 2, II p.
Wstęp wolny!
Paweł Janicki (1974) czerpie głównie z dorobku muzyki, sztuki współczesnej i medialnej oraz praktyki posthumanistycznej traktując je jako bazę dla własnych twórczych poszukiwań. W swoich działaniach stosuje szerokie spektrum technik, podejść i protokołów: tworzy prace wykorzystując syntetyczne zmysły, techniki programistyczne – także we współczesnym, kognitywnym wcieleniu – oraz elementy inżynierii kosmicznej i materiałowej. Ważną rolę w twórczości Janickiego odgrywają konteksty historyczne – w szczególności swoiście pojmowana historia sztuki i coś, co można by nazwać historią myślenia.
Mikrorezydencje artystyczne Biura Dźwięku Katowice to zainicjowany w 2016 roku cykl pięciodniowych wizyt studyjnych, podczas których zaproszony artysta przygotowuje specjalny koncert/słuchowisko na wielokanałowy system nagłośnieniowy. Każda rezydencja zakończona jest publiczną prezentacją. Dotychczas odwiedzili nas: Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ), Nicola Ratti, Miasto Masa Maszyna (Kolarczyk, Baran, Oleś), Grupa Etyka Kurpina, Krzysztof Freeze Ostrowski, FOQL + Edka Jarząb, Gerard Lebik, Beniowska, Justyna Stasiowska, Anna Zaradny, Maciej Wirmański, Mikulas Odehnal aka Lisaj, Paulina Pikiewicz, Krajobrazy oraz Moniké.
Mikrorezydencja BDK #23: Moniké
Robert Skrzyński to występujący pod pseudonimami Micromelancolié oraz Moniké artysta dźwiękowy, który porusza się w obszarze polirytmii i elektroakustyki. W swojej twórczości wykorzystuje dźwięk znaleziony, zjawisko sprzężenia zwrotnego, mikrosample oraz nagrania terenowe. Muzykę Roberta można znaleźć w katalogach takich wytwórni jak: Brutality Garden, Instruments of Discipline, Natural Sciences, Pointless Geometry czy Where to Now? Skrzyński miał okazję występować na festiwalach takich jak: Audio Art, Sacrum Profanum, Sanatorium Dźwięku, Tauron Nowa Muzyka czy Unsound.
https://www.instagram.com/fka_micromelancolie/
https://www.ninateka.pl/…/micromelancolie-fina-na-ucho/
Robert otwierał program Mikrorezydencji BDK w 2016 r. Po 7 latach wraca z projektem Moniké zmierzyć się z wielokanałowym SS BDK 2.0. Jeśli jesteście ciekawi efektów, to zapraszamy Was na podsumowanie: 17 listopada 2023 r. o godz. 19:00
Katowice, Plac Sejmu Śląskiego 2
II p. Studio BDK
Wstęp wolny!
Mikrorezydencje artystyczne Biura Dźwięku Katowice to zainicjowany w 2016 roku cykl pięciodniowych wizyt studyjnych, podczas których zaproszony artysta przygotowuje specjalny koncert/słuchowisko w wielokanałowym systemie nagłośnieniowym. Każda rezydencja zakończona jest publiczną prezentacją.Dotychczas odwiedzili nas:
Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ), Nicola Ratti, Miasto Masa Maszyna (Kolarczyk, Baran, Oleś), Grupa Etyka Kurpina, Krzysztof Freeze Ostrowski, FOQL + Edka Jarząb, Gerard Lebik, Beniowska, Justyna Stasiowska, Anna Zaradny, Maciej Wirmański, Mikulas Odehnal aka Lisaj, Paulina Pikiewicz oraz Krajobrazy.
Mikrorezydencja BDK #22: Krajobrazy
* Krajobraz jest systemem dynamicznym, ma swoją historię i podlega zmianom sezonowym. Jego sposób funkcjonowania uzależniony jest od części składowych oraz powiązań między nimi
** 𝓚𝓻𝓪𝓳𝓸𝓫𝓻𝓪𝔃𝔂 to projekt dźwiękowy Adriana Kolarczyka (Aheloy!) i Bartka Barana (JamaszkaFT) oraz cykl realizowanych przez nich wydarzeń plenerowych w zielonych przestrzeniach Krakowa. Ideą Krajobrazów było promowanie muzyki ambient, muzyki relaksacyjnej, new age, jazzu i gatunków pokrewnych, ale wszystkie działania przyczyniły się również do powstania i wydania albumu. Premiera miała miejsce w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu 27 lipca 2023 r.
W ramach 22. Mikorezydencji BDK, Adrian i Bartek przy pomocy systemu BDK v2 poddadzą Krajobrazy wielowymiarowej ewolucji 👀👂🏻🌍
Na wydarzenie podsumowania 22. Mikrorezydencji BDK
zapraszamy Was: 13 października 2023 r. o godz. 19:00
Katowice, Plac Sejmu Śląskiego 2
II p. Studio BDK
Wstęp wolny!
ADRIAN KOLARCZYK – artysta wizualny i muzyk urodzony w 1990 w
Skawinie. Absolwent Filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz Intermediów na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Tworzy instalacje dźwiękowe, projekty site-specific, rzeźby, filmy wideo oraz fotografie. Inspiruje się stylistyką mockumentalną, często sięga po motywy przypominające dekoracje filmowe lub bazuje na zasłyszanych historiach, wpisując je w kontekst filmu albo sztuki, przez co jego realizacje często nabierają dowcipnego charakteru. Interesuje się różnego rodzaju archiwami, katalogami oraz kolekcjami przedmiotów. Brał udział w licznych wystawach w kraju i za granicą oraz w publikacjach artystycznych. Laureat Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko w 2015 roku, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2016, nagrodzony w konkursie Talenty Trójki 2016. Pod pseudonimem Aheloy! nagrywa utwory oparte na motoryce znanej z gatunków house i techno, jednak przekłada je na oniryczny świat sampli, szmerów i interesujących brzmieniowo faktur, gdzie „klubowy” rytm jest jedynie subtelną wskazówką.
BARTŁOMIEJ BARAN – producent muzyczny, grafik, autor projektu
„jamaszkaFT”, urodzony w 1988 roku w Kielcach. Ekspresjonistyczne
podejście w muzyce łączy z bieżącymi fascynacjami związanymi z
techniką, historią, tekstami kultury i interpretowaną na własny sposób naturą. Obsesyjnie poszukuje nowych źródeł dźwięku, interesujących tembrów i faktur, których następnie używa w strukturach muzyki tanecznej, nigdy nie poświęcając się żadnemu gatunkowi. Podobne podejście stosuje w działaniach wizualnych. Kolekcjoner syntezatorów, maszyn perkusyjnych, grooveboxów, efektów i retro komputerów. Przez lata aktywny na krakowskiej scenie muzycznej, był też częścią owocnych kooperacji, takich jak Sentel i Unitrax. Przyniosły one szereg winylowych wydawnictw, które spotkały się z entuzjastycznym odbiorem wśród światowej prasy muzycznej i DJs. Od 2010 roku występował w wielu miejscach w Europie, od małych klubów po wielkie festiwale jak CTM, Nachtdigital, Unsound czy Tauron Nowa Muzyka. W 2021 roku został ogłoszony Spotlight Artist przez radio BBC 6. Jego ostatnie solowe wydawnictwo to płyta “Untitled” z 2021 roku dla warszawskiego labelu Dom Trojga. Jest entuzjastą i kolekcjonerem kaset z muzyką medytacyjną, relaksacyjną, religijną, new age oraz field recording.
FB: https://www.facebook.com/cyklKRAJOBRAZY
BC: https://krajobrazy.bandcamp.com/album/krajobrazy
IG: https://www.instagram.com/aarrddkk
https://www.instagram.com/jamaszka_ft
Świetlica dźwiękowa – Półkolonie w Biurze
Świetlica dźwiękowa oraz Biuro Dźwięku Katowice zapraszają na półkolonie dźwiękowe. Przez pięć dni prowadzący Paulina Pikiewicz oraz Radek Sirko będą uczyć się, eksperymentować, rozmawiać o dźwięku i wymieniać się doświadczeniami w swobodnej, przyjaznej atmosferze z uczestnikami. Nie jest wymagana żadna wiedza, jedynie chęć i ciekawość.
Udział bezpłatny, na podstawie zgłoszenia.
Wszystkie niezbędne informacje znajdziecie tutaj:
https://www.facebook.com/events/2015705128777384/?acontext=%7B%22event_action_history%22%3A[%7B%22mechanism%22%3A%22your_upcoming_events_unit%22%2C%22surface%22%3A%22bookmark%22%7D]%2C%22ref_notif_type%22%3Anull%7D
Plan półkolonii:
Dzień pierwszy
Rozpoznajemy dźwiękowe faktury, barwy i cienie. Dowiadujemy się czym jest słuch i jak reagujemy na fizyczność dźwięku. Tworzymy słowniczek słuchania: uczymy się jak mówić o dźwięku i jak słuchać. Poszukujemy wygody w słuchaniu. Przeprowadzamy eksperymenty słuchowe na różnych częstotliwościach. Poznajemy podstawy realizacji dźwięku i urządzenia do jego przetwarzania. Uczymy się rozróżniać różne rodzaje mikrofonów, głośników, słuchawek i przewodów, łączymy je ze sobą za pomocą miksera.
Dzień drugi
Zaczynamy nagrywać. Zastanawiamy się jak “łapać” dźwięk. Rozmawiamy o naszych motywacjach przy dokumentacji dźwięku. Tworzymy audio pamiętnik i bibliotekę dźwięków. Omawiamy podstawowe narzędzia do rejestracji audio. Uczymy się czym jest dźwięk cyfrowy i analogowy. Generujemy tony, szumy i świergoty. Omawiamy kształty fali. Dokonujemy pierwszych eksperymentów z syntezą dźwięku. Poznajemy programy typu DAW. Rozpoczynamy przygodę z edycją i montażem dźwięku.
Dzień trzeci
Poznajemy pierwsze efekty audio: związane z czasem (pogłos, echo), związane z dynamiką (kompresor, limiter, bramka) i pozostałe. Zaprzyjaźniamy się z equalizerem. Dowiadujemy się jak stosować automatyzację oraz warping. Przybliżamy sobie postać foley artist. Rozmawiamy o udźwiękowieniu i budowaniu dźwiękowej metafory. Zastanawiamy się jak odejść od dźwiękowego naturalizmu i na czym polega audio humor.
Dzień czwarty
Dowiadujemy się co nieco o muzyce i historii muzyki Zachodniego Kręgu Kulturowego. Omawiamy strój równomiernie temperowany, tonacje i gamy. Dowiadujemy się czym jest MIDI i zdobywamy gruntowną wiedzę z zakresu instrumentoznawstwa. Uczymy się również czym jest rytm w audio opowieści i jakie są jego rodzaje. Rozmawiamy o wpływie rytmu na odbiór i porównujemy to, co rytmiczne, z tym, co arytmiczne.
Dzień piąty
Zagłębiamy się w sygnały MIDI, poznajemy MIDI efekty, rozmawiamy o syntezatorach, samplerach, grooveboxach, drum maszynach i innych urządzeniach do tworzenia muzyki elektronicznej. Komponujemy na bazie własnych pętli perkusyjnych. Rozpatrujemy głos w kontekście muzyki. Zagłębiamy się w anatomię i uczymy się jak nasze ciało generuje głos. Rozpoznajemy akustykę pomieszczenia głosem. Tworzymy onomatopeje.
Poznajcie osoby prowadzące warsztaty:
Paulina Pikiewicz
Od 6 lat działa jako freelancerka w obszarze sztuki radiowej i dźwiękowej. Zajmuje się realizacją dokumentów dźwiękowych, słuchowisk, które samodzielnie reżyseruje, montuje, udźwiękawia, pisze scenariusze; czasami nawet dubbinguje. Tworzy autorskie podcasty, a także audycje na zamówienie. Eksperymentuje jak sound designerka, a szczególnie interesuje ją udźwiękowienie gier wideo. Jako publicystka pisze o współczesnej sztuce dźwiękowej. W swojej pracy lubi łączyć różne media – dźwięk, grafikę, performans, buduję instalacje artystyczne.
Radek Sirko
Artysta dźwiękowy, producent, realizator, kurator. Od wielu lat prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz zajęcia na uniwersytetach i uczelniach. Współtwórca wydawnictwa Audile Snow, autor filmu Pogłos/Reverberation, członek muzyczno-aktywistycznego kolektywu DESTITUTE. Wielokrotnie współpracował z magazynem Glissando i domem mody i sztuki BAZAR. Absolwent Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (doktorat obroniony w 2020 roku), występuje na żywo i wydaje albumy pod pseudonimem Duy Gebord.