Koncert – Wojtek Kurek
15.02.2020 o godz. 20:00
Zapraszamy do BDK na jeden z koncertów w ramach Wojtek Kurek – Buoyancy 2020 tour promującej elektroakustyczny materiał Ovule z kasety wydanej przez Pawlacz Perski.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
UWAGA! ! !W S T Ę P _____ 10 zł ______
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Wojtek Kurek – perkusista, improwizator, autor instalacji i muzyki do spektakli
www.wojtekkurek.com
O dźwiękowej medycynie przyszłości – Glissando” #36
5.02.2020 o godz. 18:00
Zapraszamy na spotkanie promocyjne numeru #36 Glissando z udziałem Michała Libery oraz Antoniego Michnika. Podczas rozmowy połączymy różne wątki poruszone podczas numeru, jednak przede wszystkim będziemy krążyć wokół idei medycznych urządzeń, przestrzeni oraz instytucji przyszłości. Wychodząc od historii audiosfery instytucji oraz urządzeń medycznych proponujemy spekulacje nad wizjami dźwiękowego mapowania ludzkiego organizmu w przyszłości. Skoro dzisiaj projektujemy dźwięki najróżniejszych przestrzeni, to może w przyszłości będziemy dostrajać pomieszczenia do własnego zdrowia i samopoczucia? Skoro współcześnie kompozycje muzyczne i prace sztuki dźwięku wykorzystują materiał dźwiękowy wywodzony z sekwencji DNA, czy hormonów, to może w przyszłości będziemy wykorzystywać te dźwięki funkcjonalnie?
Z – A – P – R – A – S – Z – A – M – Y
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Spotykamy się na II p. Katowice Miasto Ogrodów w sali BDK (nr 204) Wstęp wolny!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Warsztaty – Speed Floppy Data
Spotkanie „Speed Floppy Data”, to warsztat „niedoskonałości” i kreatywnego wykorzystania ograniczeń. Będziemy mówić o pomysłach na reinkarnację wypartych mediów, szerzej o niekonwencjonalnych formatach, o modułach, muzyce generatywnej, chiptunach, black midi. W naszej wędrówce poprzez świat muzyki nieznanej i niesłuchanej dotrzemy na skraj eksperymentów z niską przepływnością i prześledzimy współczesne formaty stratne, oraz scenę Lo-bitową. W ciągu dwóch dni skupimy się na przygotowaniu możliwie najbardziej osobliwego albumu muzycznego o rozmiarze 1,44 megabajta.
Warsztaty poprowadzi Adam Frankiewicz (ur. 1986) – z wykształcenia reżyser teatralny. Założyciel niezależnych wydawnictw muzycznych Pionierska Records i Opio Records. Pomysłodawca wielu warsztatów i projektów związanych z technikami słuchania. Twórca radia Morskie Ucho.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Udział w warsztatach jak zawsze bezpłatny – po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego.
Link >>>>> https://tinyurl.com/speedfloppydata
Liczba miejsc jest ograniczona.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Zgłoszenia przyjmujemy do godz. 12:00, 14 listopada 2019 r.
Osoby zakwalifikowane do udziału w warsztatach powiadomimy drogą mailową 15 listopada.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
23-24.11§.2019 r. (sobota/niedziela)
godz. 10:00–18:00
Miejsce: Katowice Miasto Ogrodów (Biuro Dźwięku Katowice – sala 204, II p.),
Plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice
wstęp wolny
Tracklista #14 – W stronę przestrzeni cz. 1/2
Wszystkich spragnionych wiedzy i wrażeń słuchowych zapraszamy
na czternaste spotkanie z Tracklistą Marcina Dymitera,
pt. W stronę przestrzeni cz. 1/2
Najbliższe dwa spotkania (7 i 21 listopada) poświęcone będą fenomenowi instalacji dźwiękowych oraz ukazaniu sound artu jako ciekawego zjawiska na polu sztuki. Przyjrzymy się działaniom oraz metodom artystycznym.
Z – A – P – R – A – S – Z – A – M – Y
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Spotykamy się 7 i 21 listopada
na II p. Katowice Miasto Ogrodów
w Studio BDK (nr 204) godzina. 18:00
Wstęp wolny
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tracklista to edukacyjna forma audio łącząca dj set z rodzajem wykładu o muzyce i awangardowych kierunkach w XX wieku.
Prezentacja muzyki w wersji ponadstylistycznej i międzygatunkowej.
Każdy z uczestników otrzymuje listę prezentowanych utworów z nazwiskami kompozytorów i szereg informacji (linków internetowych), gdzie można znaleźć informację o muzyce współczesnej.
Tracklista dotychczas prezentowana była m.in. w CSW Zamek Ujazdowski (Warszawa), BWA w Tarnowie, Uniwersytet im. M.Kopernika (Toruń), Galeria El (Elbląg), Teatr w oknie (Gdańsk), Muzeum Miasta Gdyni.
www.emiter.org/
~~~~~~~~~~~~
Tracklista to edukacyjna forma audio łącząca dj set z rodzajem wykładu o muzyce i awangardowych kierunkach w XX wieku.
Prezentacja muzyki w wersji ponadstylistycznej i międzygatunkowej.
Każdy z uczestników otrzymuje listę prezentowanych utworów z nazwiskami kompozytorów i szereg informacji (linków internetowych), gdzie można znaleźć informację o muzyce współczesnej.
Tracklista dotychczas była prezentowana m.in. w CSW Zamek Ujazdowski (Warszawa), BWA w Tarnowie, Uniwersytet im.M.Kopernika (Toruń), Galeria El (Elbląg), Teatr w oknie (Gdańsk), Muzeum Miasta Gdyni.
Mikrorezydencja BDK #14: Gerard Lebik
W ramach #14 Mikrorezydencji BDK gościć będziemy artystę dźwiękowego tworzącego na polu muzyki improwizowanej, eksperymentalnej i intermedialnej, korzystającego z wszechstronnego instrumentarium, m.in. saksofonów, generatorów, kompresorów powietrza, magnetowidów VHS, obiektów video oraz software. Kwadrofoniczne studio Biura Dźwięku przejmuje Gerard Lebik.
Koncert podsumowania odbędzie się (wyjątkowo) w czwartek 24 października 2019 r. o godz. 20.00 w Studio BDK (sala nr 204)
na II p. Katowice Miasto Ogrodów.
Wstęp wolny!
Z – A – P – R – A – S – Z – A – M – Y !
Gerard Lebik – jego muzyka i prace dźwiękowe oscylują pomiędzy formami improwizowanymi i komponowanymi. Używając mediów akustycznych i elektronicznych koncentruje się na takich zjawiskach jak czas, przestrzeń, percepcja fal dźwiękowych. Od 2014 z Zuzanną Fogtt tworzy Sanatorium Dźwięku festiwal/platformę dla muzyki eksperymentalnej i nowej. Współpracował z: Keith Rowe, Phil Minton, Ryoko Akama, Lucio Capece, David Maranha, Kasper T. Toeplitz, Eryck Abecassis, Paul Lovens, Kazuhisa Uchihashi, Jerome Noetinger, Noid, Klaus Filip, Burkhard Beins …
brał udział: TPAM Yokohama, Kunsthalle Basel, TodaysArt Festival Haga, V: NM-Festival Graz, Biennale Zagreb, Tokyo Jazz, Festival Umbrella Chicago, TD Vancouver, Bienalle Wro, Mem Bilbao, L’ull cec Barcelona, SuperDeluxe, Ftarri-Tokyo, Quite Que Berlin, Fylkingen Stockholm, CSW Warsza-wa, De Werf Brugge, Dizzy’s Club NY.
http://gerardlebik.net/
http://festiwal.sanatoriumdzwieku.pl/en/
http://gerardlebik.blogspot.com/
Mikrorezydencje artystyczne Biura Dźwięku Katowice to zainicjowany w 2016 roku cykl pięciodniowych wizyt studyjnych, podczas których zaproszony artysta przygotowuje specjalny koncert/słuchowisko w kwadrofonicznym systemie nagłośnieniowym. Dotychczas odwiedzili nas: Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ), Nicola Ratti, Miasto Masa Maszyna (Kolarczyk, Baran, Oleś), Grupa Etyka Kurpina, Krzysztof Freeze Ostrowski oraz FOQL + Edka Jarząb.
Wykłady BDK | rrrkrta: na przekór „Techno”
rrrkrta ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––>
| .
| .
| .
| .
| .
v .
1 –> O filozofowaniu stopą i falą piłokształtną. Czyli o tym, że produkcja muzyczna czy artefakty kultury didżejskiej mogą, a tak naprawdę to powinny, stanowić osnowę życia, nie tylko tego muzycznego.
2 –> O puszczaniu cudzej muzyki i przestrzeniach, które powinny do tego służyć. O tym, gdzie realizują się rożne osoby którym tych przestrzeni brakuje. O rożnych projektach, które zostały zapomniane z uwagi na brak tych przestrzeni. I o bieżących działaniach/ twórczości, które spalają na panewce z uwagi na gentryfikację i dekontekstualizację techno-gatunku bądź techno-sposobu bycia. Zatem, drodzy użytkownicy Soulseeka! Drodzy kolekcjonerzy płyt! Jak skutecznie dzielić się muzyką? Po co didżejować?
3 –> Jeśli celem działań producenckich i didżejskich jest zasiedlanie i udźwiękowianie świata, to trzeba przyznać, że temu, co nazywa się „techno” raczej słabo to udźwiękowianie wychodzi. Drogi Andrzeju Korzyński! Drogi Smoliku! Czy warto to zmienić?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Spotykamy się w Katowice Miasto Ogrodów
w sali BDK (nr 204 na II p.)
Wstęp wolny!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
rrrkrta: „Sprzedawałem używane płyty, redagowałem magazyny, programy edukacyjne i prowadziłem dyskusje. Nie sądzę, żebym z tych doświadczeń wyciągnął jakoś bardzo dużo, nie robiłem też tego za dobrze. Ale teraz przynajmniej jestem didżejem, ha! Prowadziłem wydarzenia Brutaż i Światło, i myślę o tym, jak tworzyć warunki do takiego odbierania muzyki, które umożliwia wspólnotę – pozawerbalną, troskliwą, choć zarazem krytyczną i kontestującą – nawet jeśli ostatecznie kontestuje się tylko samego siebie.”
Tracklista #13 – Kopozytorki
Wszystkich spragnionych wiedzy i wrażeń słuchowych zapraszamy
na czternaste spotkanie z Tracklistą Marcina Dymitera,
pt. Kopozytorki
Czy świat muzyki jest światem otwartym i dostępnym dla wszystkich? Temat kompozytorek to wątek ukazujący relacje i możliwości jakie daje język sztuki. Szczególnym momentem zmian jest przełom XIX i XX wieku. Poezja, proza, nauka i muzyka stały się polem wyrażania wiedzy, ekspresji. Nowoczesność, awangarda, emancypacja i nowy język muzyki.
Bohaterkami pierwszego tegorocznego spotkania z Tracklistą Marcina Dymitera będą kompozytorki muzyki eksperymentalnej i elektronicznej.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
3.10.2019
na II p. Katowice Miasto Ogrodów
w Studio BDK (nr 204) godzina. 18:00
Wstęp wolny
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tracklista to edukacyjna forma audio łącząca dj set z rodzajem wykładu o muzyce i awangardowych kierunkach w XX wieku.
Prezentacja muzyki w wersji ponadstylistycznej i międzygatunkowej.
Każdy z uczestników otrzymuje listę prezentowanych utworów z nazwiskami kompozytorów i szereg informacji (linków internetowych), gdzie można znaleźć informację o muzyce współczesnej.
Tracklista dotychczas prezentowana była m.in. w CSW Zamek Ujazdowski (Warszawa), BWA w Tarnowie, Uniwersytet im. M.Kopernika (Toruń), Galeria El (Elbląg), Teatr w oknie (Gdańsk), Muzeum Miasta Gdyni.
www.emiter.org/
~~~~~~~~~~~~
Tracklista to edukacyjna forma audio łącząca dj set z rodzajem wykładu o muzyce i awangardowych kierunkach w XX wieku.
Prezentacja muzyki w wersji ponadstylistycznej i międzygatunkowej.
Każdy z uczestników otrzymuje listę prezentowanych utworów z nazwiskami kompozytorów i szereg informacji (linków internetowych), gdzie można znaleźć informację o muzyce współczesnej.
Tracklista dotychczas była prezentowana m.in. w CSW Zamek Ujazdowski (Warszawa), BWA w Tarnowie, Uniwersytet im.M.Kopernika (Toruń), Galeria El (Elbląg), Teatr w oknie (Gdańsk), Muzeum Miasta Gdyni.
Biuro w Sanatorium 17–18.08.2019
17 i 18 sierpnia, Biuro Dźwięku Katowice (BDK) w ramach szóstej edycji festiwalu Sanatorium Dźwięku zaprezentuje swój kwadrofonicznym soundsystem w formie instalacji dźwiękowej w sokołowskim parku. Jego horyzontalne rozmieszczenie pozwoli na poszerzenie przestrzeni odbioru i dynamiczną spatializację na dużą skalę. Improwizowane pejzaże dźwiękowe zagrają na nim zaproszeni artyści: Krzysztof Freeze Ostrowski, Wawrzyniec Wróblewski, Piotr Wojtczak oraz kuratorzy BDK: Jan Dybała i Piotr Ceglarek.
Będzie to kolejna odsłona kwadrofonicznych eksperymentów rozpoczętych w Biurze Dźwięku Katowice w 2015 roku rownolegle z programem tygodniowych Mikrorezydencji, w których do tej pory udział wzięli: Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ), Nicola Ratti, Miasto Masa Maszyna (Kolarczyk, Baran, Oleś), Grupa Etyka Kurpina, Krzysztof Freeze Ostrowski, FOQL & Edka Jarząb
Do usłyszenia!
Mirt – koncert
Biuro Dźwięku Katowice zaprasza na koncert Tomasza Mirta.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rok 2018 był dla Mirta bardzo pracowity dzięki czemu światło dzienne ujrzały trzy projekty nagrań terenowych, ścieżka dźwiękowa do serialu produkcji HBO „Ślepnąc od świateł” oraz album „Decaying Land” nawiązujący do płyty „Vanishing Land” z 2013r.
Tegoroczny album „Greed” jest znacznie mroczniejszy od swoich poprzedników, usłyszymy na nim połączenie rytmicznych struktur z modularnymi melodiami. W dalszym ciągu Mirt posługuje się rozmaitymi teksturami począwszy od migotliwych dźwięków natury wybrzmiewających w czasie zmierzchu, po atonalne paterny prosto z systemu modularnego. „Greed” zaczyna się od nagrań terenowych oraz połamanych syntetycznych dźwięków powoli zagęszczając strukturę przeistacza się w majestatyczne z drony z powoli rosnącym pulsem. Druga część albumu staje się jeszcze bardziej motoryczna i miejscami bardziej pogodny niż poprzednie produkcje. Mimo to album zachowuje kinowy i oniryczny charakter, które zdążyliśmy poznać przy okazji wcześniejszych prac Mirta. Wszystko kończy się powoli ewoluującym minimalnym transem, który zdaje się zostawiać nas bez żadnych konkluzji – intrygujący, ale jednocześnie niepokojący.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
7.06.2019 r. (sobota)
godz. 20:00
Miejsce: Katowice Miasto Ogrodów (Biuro Dźwięku Katowice – sala 204, II p.),
Plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice
wstęp wolny
Warsztaty – Sound Design z Mirtem
Biuro Dźwięku Katowice oraz gość specjalny Tomasz Mirt zaprasza na warsztaty poświęcone praktyce związanej z kreowaniem i pozyskiwaniem dźwięków na różne potrzeby. Program warsztatów obejmie tworzenie (synteza) lub pozyskiwanie (field-recording) audialnych elementów, które w połączeniu mogą być wykorzystywane m.in. w produkcji filmów, gier, animacji, na potrzeby koncertów, słuchowisk czy przedstawień teatralnych. Uczestnicy pod okiem Mirta będą mieli okazję zapoznać się z alternatywnymi metodami pracy sound designera, który w swoim procesie twórczym wykorzystuje nagrania terenowe oraz syntezator modularny.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Udział w warsztatach jak zawsze bezpłatny.
Liczba miejsc jest ograniczona.
✱
Link do formularza zgłoszeniowego:
https://tinyurl.com/warsztatymirt
Zgłoszenia przyjmujemy do godz. 12:00, 4 czerwca 2019 r.
Osoby zakwalifikowane do udziału w warsztatach powiadomimy drogą mailową 5 czerwca.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tomek Mirt – kiedyś na dachu studia grał z kolegami w piłkę dzikimi jabłkami, nagrywał przez telefon informacje Mazowieckiego Centrum Kryzysowego i blokował klawisze w syntezatorze kablem żeby ten wydawał dźwięk bez końca. Tak powstawały albumy Brasil and the Gallowbrothers Band. Potem malował i kleił okładki we własnej wytwórni catsun, żeby dalej robić to też w MonotypeRec. Jednocześnie zaczął nagrywać domofony i łączyć moduły syntezatora kablami, aby mieć z czego składać solowe płyty. Z tego połączenia wychodzi coś między ambientem, soundtrackiem, techno i pewnie czymś jeszcze.
Kiedyś w tajskiej dżungli za długo nagrywał deszcz i zafascynowany tym założył Saamleng – wytwórnię, która wydaje tylko nagrania terenowe. Brakowało mu modułów do nagrywania kolejnych solowych płyt, więc ze znajomymi zaczął je robić powołując do istnienia Xaoc Devices. Wydał tyle CD, winyli i kaset w normalnych i zmyślonych wytwórniach, że już sam nie wie ile ich było i które z nich się liczą, wydał nawet dyskietkę. Grał na wielu festiwalach, z różnymi osobami i wiele osób coś o nim napisało. Nagrał też muzykę do znanego serialu, ale nie sam. Teraz gra koncerty bo właśnie wydał płytę pod tytułem Greed.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
8.06.2019 r. (sobota)
godz. 12:00–18:00
Miejsce: Katowice Miasto Ogrodów (Biuro Dźwięku Katowice – sala 204, II p.),
Plac Sejmu Śląskiego 2, Katowice
wstęp wolny